Brott och straff

Nu, efter cirkus 26 har jag läst ut Dostojevskijs världskända roman från 1866. För er som inte känner till den så är det en psykologisk historia om den fattiga Rodion Raskolnikov som begår mord. Efteråt blir han sjuk och samtidigt anländer hans mor och syster till Petersburg. Man får följa Raskolnikovs tankar tillsammans med möten med bikaraktärer i staden. Boken kretsar kring människans psyke, skuldkänslor, moral etc. Jag tyckte om den här boken för att den trots sina kanske inte allt för händelserika kapitel fångar mitt intresse och gör att man inte riktigt kan lägga den ifrån sig. Det är lite svårt att sammanfatta boken i ett lite ytligt blogginlägg men jag tycker absolut att man ska läsa den om man vill ha något att "bita i".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0