Weekend i Cph

    
   
(klicka på bilderna för att förstora)

I fredags tog vi buss 999 från Malmö till Köpenhamn. Sen checkade vi in på hotellet, Hotel Ansgar på Colbjoernsgade. Väldigt bra hotell! Enkelt men modernt och fräscht. Vi gick bort mot Ströget (kort promenad på 10 min) och där shoppades det en hel del! Jag köpte långklänning, tubtopp/bandeau och linnen. När man går längs gatan känns det som om den aldrig tar slut. Under dagen åkte vi också en båttur. Man fick se mycket av stan och framför allt många "nya" byggnader. Sen såg man också en och annan elefantstaty eftersom det pågår en utställning för att stödja elefanter. De var jätteläckra, i massa olika mönster! På kvällen åt vi middag på Jensen's Böfhus, mums.

På lördagen var vi rätt färdigshoppade så vi fokuserade mest på att utforska stan. Vi åkte sightseeingbuss till den omtalade fristaden Christiania och det är nog den märkligaste platsen jag varit på i hela mitt liv. Det är ett kollektiv där fattigare människor bor. Här säljs cannabis (alltså hasch/marijuana) helt öppet på Pusher St. Det är helt absurt! Det är förbjudet att fotografera där, invånarna gillar inte om man gör det. Man kan fråga sig varför, eftersom vem som helst kan gå in där och efter 20 meter se vad som pågår? Jag blev i alla fall rätt illa berörd av att vara där så det blev ingen lång visit. Christiania är Köpenhamns näst största turistmål.

Efteråt åt vi middag och sen gick vi till hotellet och vilade lite. Sen började det helt enorma regnvädret! Vi bodde högst upp och kunde bara se ut över innergården, så vi såg inte hur ofattbart mycket vatten det var på gatorna. Det största regnovädret jag vart med om! Det regnade lika mycket på 2 timmar som det vanligtvis gör på 3 månader!


Kommentarer
Postat av: Emma C

Fin fina bilder! :D

2011-07-06 @ 10:10:28
URL: http://emmapemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0