Luftslottet som sprängdes

Nu har jag äntligen läst ut hela Millennium-trilogin och tänkte skriva en kort summering.
De flesta är bekanta med historien om Mikael Blomkvist men absolut främst Lisbeth Salander. En liten kvinna med draktatuering och rikligt med piercingar som råkar vara en av världens bästa hackers. I första boken korsar hennes vägar den orädde journalisten och kvinnokarlen Mikael Blomkvist som gräver i ett ouppklarat försvinnande i Hedestad. Dessa två inleder en ovanlig vänskap som skall hålla i sig framöver. Lisbeth har ett mystiskt förflutet och är omyndigförklarad. Andra boken kretsar kring hennes bakgrund och när en av journalisterna på Millennium och hans fru hittas mördade misstänks hon för brottet. I tredje boken löses hela härvan upp.
Stieg Larsson har en väldigt fängslande och bra beskrivande stil genom hela trilogin. Böckerna är rätt långa (Luftslottet... är 704 sidor) men de två tidigare har varit intressanta från början till slut. Men denna avslutande del, som skall "blow me away" är på tok för långdragen och stundvis rätt trist. Det är inget större fel på handlingen men intrigen är inte intensiv och det blir väldigt mycket utläggningar hela tiden. Vissa av bikaraktärerna har enligt mig fått väl stor plats. Jag är övertygad om att denna bok hade kunnat kortats ner betydligt och ändå hålla god kvalitet.
Dock bör jag tillägga att detta är en fantastisk berättelse och att de inte liknar något annat jag läst. Strunta i att se filmerna (no offense, Noomi) för Michael Nyqvist är verkligen ingen bra "Kalle Blomkvist".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0