Den allvarsamma leken

Jag har skrivit en liten "bucket list" gällande böcker jag vill läsa, mestadels klassiker. För att inte missa någon så googlade jag runt lite och den titel som nämndes överallt gällande lästips var Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. Jag vet att Felicia ofta nämnt honom när vi pratat böcker så jag lånade den på bibblan - saken var biff. Boken handlar om Arvid Stjärnblom, ung journalist i det tidiga 1900-talets Stockholm. Han blir förälskad i Lydia Stille, men hon gifter sig med en annan man. Arvid blir självklart bestört men så småningom träffar han en annan kvinna. De lever i ett äktenskap som egentligen är mer vänskap och omtanke än kärlek. När Arvid och Lydia träffas tio år efter hennes giftermål finns känslorna från deras ungdom fortfarande kvar. De bestämmer sig för att inleda en affär - en allvarsam lek (där fick jag till det!).
Jag tyckte att detta var en jättebra bok som känns väldigt modern för att vara skriven år 1912. Den är intressant och lagom lång, det blir aldrig långrandigt eller tråkigt. Ett änna bra boktips!

Kommentarer
Postat av: felicia

Hjalmar Söderberg is tha shit!

2012-04-17 @ 22:07:49
URL: http://tarvligheter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0