Svindlande höjder


Svindlande höjder (Wuthering Heights) utgavs 1846 och är skriven av Emily Brontë. Hushållerskan Ellen Dean berättar för sin hyresgäst mr Lockwood om sina år på Wuthering Heights. En mr Earnshaw tar sig an hittebarnet Heathcliff till sin familj. Heathcliff och dottern Catherine finner varandra och blir förälskade, medan brodern Hindley hatar Heathcliff. Mr Earnshaw dör och Heathcliff och Catherine skiljs åt. Nästa gång de ses är Catherine redan gift, något som Heathcliff aldrig kommer över. Hans tillvaro blir allt mörkare och Wuthering Heights blir aldrig så som det en gång var...
Den här boken överraskade mig väldigt positivt. Emily Brontë är syster till Charlotte som skrivit Jane Eyre, vilket är en ganska långdragen historia. Jag fick för mig att denna bok skulle vara i den stilen, men inte. Svindlande höjder är en spännande roman om bl.a. kärlek, hat, familjerelationer, vrede och död. Den har en lite annorlunda berättarteknik och trots den rätt sega inledningen griper den tag i mig under resten av historien. Rekommenderas varmt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0