Niceville (The help)

Niceville, boken som ligger på topplistor och där filmatiseringen blir Oscar-nominerad. Mina förväntningar var enorma. Och de infriades! Först, om handlingen. Det utspelar sig i ett rasistiskt och segregerat Mississippi på 1960-talet. Skeeter Phelan kommer hem efter universitetsstudier. Hon sitter i Förbundet med sina väninnor Hilly och Elizabeth, som båda har afroamerikanska hembiträden. Hembiträdena blir kränkta varje dag p.g.a sin hudfärg. Skeeter vill berätta hembiträdenas historia och bestämmer sig för att hon skall skriva en bok. Hon blir god vän med Aibeleen och på så vis träffar hon Minny. Dessa tre kvinnor är mycket olika, med olika bakgrund och historia, men trots det så bildas en stark vänskap. De skall kämpa för afroamerikanernas rättigheter, men det blir inte utan stora risker och vetskapen om att någon kommer straffa dem.
Niceville är en gripande, välskriven och intressant roman som jag har svårt att lägga ifrån mig. Den upphör aldrig att engagera mig och blir bara bättre för varje sida. Man förstår verkligen varför den blivit så populär! Sammanfattningsvis; väldigt bra bok som jag rekommenderar varmt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0